Badanie satysfakcji pracowników

Satysfakcja pracowników jest miarą zadowolenia pracowników z pracy i środowiska pracy. Wysoki poziom zadowolenia Twojego personelu z pracy ma niebagatelny wpływ na wyniki finansowe firmy. Zadowoleni pracownicy są bardziej wydajni, biorą mniej dni wolnego, są lojalni dla firmy i mili dla Twoich klientów.

Wiele firm używa tradycyjnych ankiet do pomiaru zadowolenia pracowników. Coraz bardziej popularne stają się ankiety satysfakcji online. Często używa się też spotkań w cztery oczy z pracownikiem, żeby dowiedzieć się o tym czy jest zadowolony ze swojej pracy. Wszystkie w/w sposoby mają swoje wady i zalety. Warto wspomnieć też o elektronicznej ankiecie satysfakcji oferowanej przez naszą firmę, która używana jest do pomiaru satysfakcji pracowników między innymi przez Orange UK czy Royal Bank of Scotland International. Jej niewątpliwą zaletą jest anonimowość, łatwość użycia i szybkość dostarczonych wyników.

Jest wiele czynników które mają wpływ na zadowolenie pracowników. Wielu ekspertów uważa, że najlepszym sposobem jest stworzenie w pracy rodzinnej atmosfery lub atmosfery bycia częścią zgranej grupy. Pikniki, imprezy czy wspólne wyjścia na kręgle ułatwiają pracownikom lepsze poznanie się i stworzenie prywatnej rodzinnej czy koleżeńskiej więzi.

Oczywistym jest fakt, że większość pracowników motywowana jest przez poziom wynagrodzenia. Podwyżki i premie mają duży wpływ na poziom satysfakcji pracowników. Powinny być dawane jeśli to możliwe często w sposób sprawiedliwy i zrozumiały dla całej grupy pracowników. Pieniądze nie rozwiążą jednak problemu stresu i niemiłej atmosfery w pracy. Pracownik szybko zapomni o premii jeśli jego praca jest dla niego niemiła.

W celu stworzenia rodzinnej atmosfery w pracy praktykuje się utworzenie ‘pokoju na przerwe’. Powinno to być czyste miejsce, gdzie można zrobić herbatę, napić się kawy czy odgrzać i zjeść przygotowany w domu posiłek. Oczywistym jest fakt, iż wszystkie toalety powinny być utrzymane w nienagannej czystości.

Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na  zadowolenie pracowników jest respekt dla nich samych i pracy jaka wykonują. Pochwała za dobrze wykonane zadanie dla pracownika czy grupy pracowników jest nie mniej istotna. W każdym kontakcie z kierownictwem pracownik powinien być traktowany grzecznie i z należytą dozą zainteresowania. Kierownictwo powinno stworzyć atmosferę ‘otwartych drzwi’ dając pracownikom do zrozumienia, że mogą oni prosić o pomoc w rozwiązaniu ich problemów. Nawet jeśli firma nie będzie w stanie spełnić żądań pracownika pokazanie pracownikom, że też ‘mają głos’ i ich sprawy są szczerze rozważane poprawia morale pracowników.